Incentive, czyli turystyka motywacyjna

- To, co współcześnie figuruje pod angielską nazwą incentive, nie jest nowym zjawiskiem, bowiem jako początki tej inicjatywy w Polsce można uznać "Wczasy pod gruszą" organizowane w zakładach pracy. Podobnie jak wtedy, dziś incetiv jest to program, mający na celu wypracowanie lojalności w podwładnych oraz klientach. To właściwie nic innego jak firmowe wyjazdy, które łączą w sobie rekreacje i wypoczynek wraz z celami biznesowymi. Efektywność takich wyjazdów, zawdzięcza się odejście od rutynowych zabiegów motywacyjnych, na rzecz aktywnych działam w nowym otoczeniu oraz przyjaznej atmosferze.

Bardzo ważnym elementem takich wyjazdów w perspektywie dobra firmy są cele biznesowe. Niemniej, trzeba pamiętać, że tego typu wyjazdy to stosunkowo duży wydatek dla pracodawcy, mimo tonie należy traktować tego w ramach wydatku, a inwestycji w pracowników bowiem zwiększona efektywność pracy, owocuje większymi zyskami w sprzedaży, a więc inwestycja w tego typu wyjazd zwraca się w przeciągu miesięcy. Korzyści płynące z wykorzystania turystyki motywacyjnej: - Pracownicy stają się bardziej lojalni, - Pracownicy identyfikują się a firmą i jej celami, - Pracownicy chwalą się sąsiadom i rodzinie na temat wyjazdu, - Pracownicy poznają się z szerszej perspektywy, - Pracownicy wracają do pracy bardziej wypoczęci, - Pracownicy chcą pojechać na podobny wyjazd w przyszłości, Co istotne, korzyści zauważyć można również w relacjach z klientem: - Klienci stają się bardziej lojalni. - Klienci identyfikują się a firmą i zaprzyjaźniają z nią. - Klienci chwalą się sąsiadom i rodzinie na temat wyjazdu. - Klienci chcą pojechać na podobny wyjazd w przyszłości. W obu przypadkach, istotne są cele biznesowe, a więc chodzi tu zarówno o oszczędzanie jak i większe zyski, dlatego ważna jest selekcja zaproszonych na wyjazd gości, muszą to być osoby wyróżniające się z grupy, chętne do współpracy. Lecz to nie wszystko, by wyjazd niósł ze sobą pozytywne efekty, bowiem najistotniejszą kwestią szczegółowe sprecyzowanie celów. Po pierwsze, warto zdać sobie sprawę z sensu tego typu działań. Na kolejnym etapie, również wybrać formę wyjazdu motywacyjnego. Coraz częściej wybieraną ostatnimi czasy jest Corporate Social Responsibility czyli innymi słowy społeczna odpowiedzialność biznesu. Niemniej jednak, nie jest to forma nastawiona na szybki zwrot inwestycji, jednak sama opcja jest niezwykle satysfakcjonująca, ponieważ jest to wyjazd turystyczno-wypoczynkowy połączony z akcją charytatywną. Miejscem pobytu są zwykle kraje trzeciego świata, jednocześnie bardzo atrakcyjne. Pomoc jaką można udzielać, również ma różnorodną formę przez pomoc domową, aż po wspieranie działań ekologicznych. Wyjazdy CSR wychodzą z założenia, że działania firm mogą prowadzić do niszczenia środowiska i przesuwaniu granic dzielących świat biedy i świat bogactwa. W związku z tym, chcą angażować się społecznie, by dbać o przyszłość firmy, rozwój osobisty pracowników a także opinię społeczną i szacunek klientów. Generalnie incentive jest w Polsce kojarzony właśnie z branżą eventową.

Często firmy zajmujące się incentive, organizują także eventy, a nawet jeśli nie, to do przygotowania programu imprez zatrudniają eventowców. Trendy rynkowe wskazują na powiększanie się tego rynku i zapewne imprez incentive będzie coraz więcej. Znacznym zagrożeniem są jednak lata kryzysu gospodarczego (np. rok 2009), ponieważ w momencie, kiedy korporacje tną koszty, to na pierwsze cięcia narażone są szczególnie usługi zewnętrzne, jak szkolenia, eventy czy właśnie incentive.trendem jest zatrudnianie na wyjazdach incentive animatorów czasu wolnego (jeszcze kilka lat temu grupie towarzyszyli wyłącznie piloci lub przewodnicy). Animatorzy są na incentive odpowiedzialni za wzmacnianie emocji, budowanie atmosfery i angażowanie uczestników wyjazdu do aktywności.

 

Zobacz również

Kontakt

E-mail: kontakt@bajkowa-chata.pl

Wszystko na temat organizacji imprez masowych, wesel i eventów firmowych.