
Zacznijmy od tego, że zgodnie z polskim prawem, zorganizowanie imprezy masowej wymaga odpowiedniego zezwolenia. W zależności od wielkości metropolii, w której odbędzie się impreza, taki dokument wydać może prezydent miasta, burmistrz, albo wójt.
Organizator imprezy ma obowiązek powiadomić o swoich zamiarach któregoś z wymienionych panów nie później, niż 30 dni przed planowaną imprezą.
Wniosek o pozwolenie powinien zawierać:
-dane organizatora i osób uprawnionych do reprezentowania go, a także dane kierownika ds ds. bezpieczeństwa;
-szczegółowe informacje o terminie, miejscu, godzinach oraz charakterze imprezy;
-zgodę właściciela obiektu, w którym odbędzie się impreza;
-przewidywaną liczbę uczestników oraz informacje o odpłatności (lub jej braku) za wstęp.
-opinie o środkach zabezpieczenia ze strony Policji, Straży Pożarnej, Pogotowia oraz Sanepidu;
-graficzny plan obiektu (lub terenu) imprezy, wraz z oznaczeniem dróg dojazdowych i ewakuacyjnych, punktów pomocy medycznej, przyłączy wody, gazu i energii elektrycznej, oraz o rozmieszczeniu służb porządkowych, punktów gastronomicznych i sanitariatów.
Organizator ma zapewnić uczestnikom nie tylko dobrą zabawę, ale przede wszystkim bezpieczeństwo. Szczególny nacisk kładzie się na zabezpieczenie medyczne, a także zapewnienie odpowiednich warunków przeciwpożarowych i sanitarnych. Ponieważ jednak, pomimo wszelkich starań, coś zawsze może pójść nie tak, imprezę masowa koniecznie należy ubezpieczyć. I tu pojawia się pewien haczyk, bowiem nie każda duża impreza jest „masową” w rozumieniu prawa. Szczegółowe warunki, jakie wyznaczają „masowość” imprezy, możemy znaleźć w art. 3 Ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Jeśli nasza impreza jest w rozumieniu ustawy imprezą masową, mamy obowiązek ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej (OC). Jeśli nie – możemy, ale nie musimy się ubezpieczać, ale mimo wszystko, warto to zrobić, bowiem konsekwencje ewentualnego wypadku któregoś z uczestników mogą być bardzo poważne, a koszty postępowania sądowego znacznie wyższe, niż składka ubezpieczenia. Pamiętajmy, że organizator imprezy w razie braku ubezpieczenia i stwierdzenia jego odpowiedzialności cywilnej za zaistniałą szkodę, pokrywa roszczenia poszkodowanych z własnych środków.
Warto również rozważyć ubezpieczenie NNW (od następstw nieszczęśliwych wypadków), w którym określamy grupę uczestników i ich szacunkowa liczbę. Wybierając tego typu ubezpieczenie, warto porównać oferty kilku firm, ponieważ koszty ubezpieczenia mogą się znacznie różnić, więc jeśli dobrze poszukamy, możemy zaoszczędzić spore kwoty.
Polecamy
Najnowsze
Organizacja firmowej imprezy - Poradnik
Każda impreza firmowa to wyjątkowe wydarzenia, przy którego organizacji należy zgrać ze sobą bardzo wiele różnych czynników. Na samym... [...]